יום שבת, 2 ביוני 2012

מענה לטרגדיה ידועה מראש



הצירוף של משבר כלכלי מתמשך עם פערים כלכליים בתוספת מצוקה ועוני שהולכים ומחמירים יוצרים טרגדיה אנושית ידועה מראש, טרגדיה בה כל מגזר בחברה מאשים מגזר אחר במצבו העגום.
שלוש הקבוצות הכי מותקפות בישראל הן ערבים, חרדים ופליטים, הקבוצות הכי עניות והכי מוזנחות ממסדית.
בשנים האחרונות מגיעים אלינו פליטים ומהגרי עבודה רבים מאפריקה. זאת תוצאה של קולוניאליזם אירופי היסטורי ומדיניות כלכלית שמנצלת את היבשת ומעוררת בה מלחמות בכדי לגרוף רווחים. חברות בין לאומיות בתחום הנפט ואוצרות טבע אחרים, מממנות מלחמות פנימיות בלתי נגמרות. ראשית בכדי למכור נשק ושנית כי שלום תוך אפריקאי יקטין את השפעתן על  הממשלים ביבשת.

ממשלת ישראל הפנימה את המסר העיקרי של כלכלת השוק החופשי לעומק רב, לכן היא משתדלת להניח ליד הנעלמה (האלוהית) לפתור את בעיית הפליטים או במילים אחרות פשוט לא לעשות דבר.
אסטרטגיית הבטלה הזאת איננה האפשרות הכי גרועה, כמו שאנחנו מכירים את ממשלת ישראל היא בוחרת לא פעם אפשרויות גרועות יותר כמו הפרטה והסתה. עכשיו עם ירידת האיום ל"עניין עם אירן" וחשיפת עומק המשבר הכלכלי, אנחנו כבר רואים הסתה ממשלתית מאורגנת ויש להניח שצעדים יותר גרועים נמצאים בקנה.

ישנן דרכים אחרות וטובות לטפל בבעיית הפליטים, אלטרנטיבה שלא נשקלה עד כה היא הקמת מערך הכשרה והשכלה שייתן מענה לצרכים של הפליטים ופתרון לטווח רחוק לארצותיהם. זה יהיה טיפול אנושי בפליטים תוך שיפור מצבה הבין לאומי של ישראל.
בכדי לעשות זאת יש לעבוד באופן מסודר: ראשית יש לבדוק באופן יסודי ועל פי הנחיות האו"מ, מי זכאי לתואר פליט ומי פשוט מחפש פרנסה (ישראל נמנעת היום מהבדיקה הזאת מתוך חוסר רצון להכיר בפליטים האמיתיים) . שנית הפליטים ומהגרי העבודה שיימצא כי יש להשאיר כאן אחרי הבדיקה, צריכים לקבל  יחס טוב תוך הספקת צרכיהם המינימאליים כמו מעון מזון ומרפא.
שלישית יש לדאוג להם לתעסוקה שלא תבוא על חשבון העובדים הישראלים, הכשרה מקצועית ואזרחית היא תעסוקה וצורך. אומנם הפליטים לא יוכלו לחסוך כסף ולשלוח למשפחותיהם אבל הם גם לא יהיו מופקרים לגורלם באזורים הכי עניים והכי מוזנחים בישראל.

את מרכזי ההכשרה לפליטים/מחפשי עבודה ניתן להקים בכל הארץ.
אפשר להקים אותם כפי שהוקמו מרכזי קליטה לעולים, במקומות כמו:  בסיסים ריקים של צה"ל, בתי מלון/הארחה ריקים, אזורי תעשיה ריקים, ובאתרי קרווילות שפונו כבר ממפוני גוש קטיף.
יש לבנות מערכת לימודים שתכשיר את הפליטים לחיים במדינה מפותחת. כלים שבעזרתם יוכלו לקדם את הדמוקרטיה התעשייה והחקלאות בארצותיהם ביום בו יגמרו המלחמות והם יוכלו לשוב בבטחה. אם נאמץ את המענה הזה לבעיית הפליטים נזכה לעמוד בסטנדרטים אנושיים כפי שמצופה ממדינה שהוקמה ע"י פליטים. יתרה מכך הכשרת הפליטים תספק עבודה למאות מורים מובטלים ישראליים. הפליטים שישובו לביתם יהיו יותר משכילים וגם יכירו תודה למדינה שנהגה בהם בהוגנות.
ישראל איננה חביבת העולם השלישי, ברוב המקרים היא מזוהה עם קפיטליזם מערבי חזירי שמנצל את העולם הזה ותורם לבעיית הפליטים. מהלך כזה ייתן לישראל הצדקה לדרוש השתתפות פעילה מצד העולם המפותח ע"י תרומות או הקמת מרכזים כאלו במדינות נוספות. הפליטים שיחזרו לארצותיהם בעלי ידע בניהול מדינה דמוקרטית ואהדה לישראל יוכלו ליישם אותו לטובת מולדתם ולטובת התדמית שלנו.

שיפור מעמדה הבין לאומי של ישראל שווה מיליארדים, לזה יש להוסיף את החיסכון שנשיג בהפסקת ההשקעות שאנחנו משקיעים היום.
היום נבנית גדר לאורך גבול מצריים, אחת ממטרות הגדר היא חסימת זרם הפליטים, מי שזוכר את הגדרות שחצו את גרמניה המזרחית והמערבית יודע שעוד לא נבנתה הגדר שעוצרת אנשים לאורך זמן. בשנים הבאות ישראל תשקיע עוד מאות מיליוני שקלים בניסיון להכניס שיפורים בגדר בכל פעם שיתגלו תקלות. המיליונים האלו יהיו יעילים הרבה יותר אם יספקו הכשרה ועתיד לעשרות אלפי פליטים גם אם הם סתם מחפשי עבודה.
גם ההוצאה האדירה על הקמת מחנה לריכוז הפליטים בנגב תיחסך, ומדובר במחנה מחנה שיכול לקלוט רק 15 אלף איש.
בנוסף שיעור מחפשי העבודה בקרב הפליטים ירד משום שלא יוכלו לעבוד ולחסוך וזה יקטין את מספרם של הבאים.
אם נבצע מהלך כזה ייצא שמנו לטובה, הגיע הזמן להגשים את יעודנו להיות אור לגויים, הגיע הזמן לקיים את דברי ההגדה ולזכור כי גר היינו בארץ מצריים..

אין תגובות: