יום חמישי, 20 בינואר 2011

ראש-פנה אתר שחזור מושבת ראשונים


אתר שיחזור מושבת ראשונים (מה שכולנו מכירים כ"אתר השחזור") היה תמיד מקום של ויכוח בין גישת הפיתוח לגישת השימור. בחודשים האחרונים הויכוח הזה התפתח לגיוס חברים מסיבי ויש סיכוי שבעוד מספר חודשים העמותה תגיע לשיא מספר החברים.
התומכים בפיתוח מאמינים שצריך להשקיע הון בבינוי פיסי כמו מבואה בוואדי ומלון יוקרתי על יד מלון אלתר שוורץ. הם חושבים שהשקעה כזאת תביא יותר מבקרים, יותר פעילות ויותר כסף לאתר ולמושבה. לדעתם האתר הוא חלק מתשתית התיירות של ראש-פנה והנושא ההיסטורי עם כל חשיבותו לא עומד בזכות עצמו.
המשמרים רוצים לשחזר את האתר כפי שהיה לפני מאה ומשהו שנים, לדעתם חשיבותו ההיסטורית של האתר עומדת בפני עצמה.
בתווך ישנם כמובן כאלו שחושבים שיש מה לפתח ויש מה לשמר והם תומכים בחלק מהיוזמות של המפתחים ובחלק מהעמדות של המשמרים.

אני חושב שהעובדה שהויכוח מביא לעמותה כל כך הרבה חברים חדשים מבורכת. אני אשמח אם כל תושבי ראש-פנה יהיו חברים פעילים באתר שהוא הבסיס שלנו, השורש ממנו יצא היישוב הזה. אני מברך גם כאשר אנשים שאינם גרים בראש-פנה מצטרפים ומביעים אכפתיות, חשוב לזכור כי האתר הוא אתר לאומי ושייך לכל תושבי ישראל.
באופן אישי מקומי עם המשמרים, אני רואה באתר פיקדון מקודמינו שעלינו להעביר ללא פגע לדורות הבאים. אני חושב שמלון אלתר שוורץ צריך להיות משוחזר, לדעתי מי שמנסה לבנות על ידו מלון יוקרתי מנצל את היוקרה של המקום ולא מביא יוקרה.
אני חושב כפי שכבר כתבתי שאין צורך במבואה בוואדי ואפשר במקום זה לדאוג לרכבת גלגלים מהאזור המסחרי שתביא מבקרים לאתר בחגים ותספק תחבורה ציבורית בתוך ראש-פנה בימי חול.
לדעתי מיסחור של האתר יגרום לכך שהתושבים שגרים בו כבר שנים יסבלו מעבר לגבול הסביר.
כשאני מסתכל על השיפוץ שעשו לנגרות בבית הכנסת העתיק אני נחרד. כשאני רואה באיזה חוסר מקצועיות החליפו לו את הגג, איך קונסטרוקציית עץ מעולה שהחזיקה יותר ממאה פינתה מקום לקונסטרוקציה מודרנית זולה אני אַבֶל.
אני זוכר כיצד השקיעו הון בפיתוח המקווה מתחת בית הכנסת במקום לשמר את המקום כפי שהיה, ואני מתכוון לעשות מה שביכולתי כדי למנוע מעשים כאלו בעתיד.

בשבוע האחרון פוזרו כאן מכתבים בנושאים ציבוריים והתחשבנות מי עשה והאם שתפו או לא את הציבור. בעוד שנתיים, או עשר, או עשרים, יבואו  כל מיני לשעברים ולשעתידים ויגידו: אבל אני התכוונתי רק קומה, רק שתי קומות, רק 2.5 קומות..... עזבו אתכם מכל אלו.
אם אתם רוצים להשפיע על העתיד דרך שימור ההיסטוריה, אם חשוב לכם שילדי ילדכם ידעו מה היה כאן ואיך זה התחיל, הצטרפו גם אתם לעמותה ותביעו דעה.

אין תגובות: