יום חמישי, 4 בדצמבר 2008

הסבר מסובך למצב מורכב




אדם נורמלי לא יכול להבין מה לעזזאל קרה בבורסות העולם, אז הנה הסבר פשוט למצב.
אדם – עובד סולידי בחברה פיננסית יציבה, נתן לברוך הלוואה של 100 אלף דולר לפיתוח העסק שלו.
בתמורה ביקש החזר חודשי 1600 דולר. אדם איש עסקים סולידי לקח 80% = 1280 דולר ומכר כאגרות חוב נושאות ריבית לגרשון. בא דוד ואמר לאדם: לדעתי ברוך יצליח להחזיר רק 75% מהחוב. אדם בטוח בעצמו (וגם עשה ביטוח בחברת AIG נגד כשל החזר חוב) אמר סבבה אם אתה צודק אני משלם לך 1024 דולר, אם אני צודק אתה משלם לי. עכשיו על פי החישוב של אדם הוא עומד לקבל כסף נוסף. אז הוא לקח 80% = 820 דולר ומכר אגרות חוב נושאות ריבית. בא הרצל לאדם ואמר אין מצב, לא תצליח לפדות את אגרות החוב שלך, אני אומר תקבל בקושי 70%. אמר לו אדם וואלאק אם אתה צודק תקבל 656 דולר אם אני צודק הכסף הולך אלי. ושוב לקח אדם והפך 80% מהרווח המתוכנן לאגרות חוב ומכר אותן ב – 525 דולר. אנחנו נעצור כאן את השלשלת משום שאני לא מכיר מישהו ב-ו ומשום שעד כאן הכל ברור.
עכשיו היו לאדם 4225 דולר ביד והוא חיפש מה לעשות איתם, ראה שברוך מוכר מניות קנה מניות באלפים דולר. עלה מחיר המניה של ברוך, עלה המחיר אמר אדם זה עסק טוב וקנה עוד, עלה המחיר – קנה עוד, עלה המחיר - קנה עוד, והיה מאושר.
בוקר אחד אמרה לו אשתו רוצה אוטו חדש הלך אדם ומכר מניות לברוך, ירד מחיר המניה – רץ מהר ומכר עוד, עד שנגמרו לו המניות והוא קיבל תמורתן רק 3000 דולר והיה מופסד.
למחרת בא אליו ברוך ואמר לו שמע, אין לי 1600 דולר לשלם החודש נשאר לי רק 1225.
שמע את זה דוד ואמר היי תן לי 1024 דולר, שמע הרצל ואמר תן לי 656 דולר.
באו הקונים של איגרות החוב ואמרו בוא הנה איפה הכסף?
עכשיו היו לאדם 4225 דולר כיוון שהיה חייב 4305 דולר הוא הוכרז פושט רגל.
חברת הביטוח מסתבר ביטחה את כולם, תביעות הביטוח מוטטו אותה ראשונה.
עד כאן סיפור פשוט על אדם שהפסיד 80 דולר, אבל יש סיפור יותר יפה, כי לברוך בכלל לא היה מפעל הוא לקח את ההלוואה בכדי לקנות מניות בבורסה.
נפילת הבורסה השאירה אותו עם מניות בערך - 800 דולר. כששמעו בבורסה שאדם הולך לפשוט רגל כי לברוך אין כסף, חלה בהלה המונית ומחיר המניות של ברוך צנח ל- 80 דולר, ואדם פשט רגל עם הפסד של 1225 דולר.
אני יודע שהמספרים נורא מבלבלים אז בואו נקצר ונפשט, אדם הלך לטיול וחישב חשבונות של רווח. הוא היה כל כך שקוע בחישובים שלא שם לב ופסע מראש צוק אל תהום.
המשיך ללכת וללכת עד שמשום מה החליט להסתכל איפה הוא נמצא ו..בווווםםם.
בעצם צריך לקצר יותר. הברון מינכאהוזן שקע בבוץ, אז הוא משך בשערותיו וכמעט נחלץ. אבל אז הסתכל סביבו ואמר: מה, אני עובד על עצמי? וטבע.

אין תגובות: